22 oktober






Mejlade en tjej som jobbar på ett ekologiskt företag. Jag bestämde mig för att fråga henne, varför man just ska köpa ekologiska kläder? Svaret som hon gav mig är faktiskt rätt smart!

" Man ska främst köpa dessa kläder för att de är giftfria,mjuka och sköna mot kroppen och generellt sett hållbarare. Man borde köpa ekologiska kläder för att skona de som arbetar på bomullsfält, de slipper nämligen komma i kontakt med olika kemilkaler och bekämpningsmedel varje dag som påverkar deras hälsa och i värsta fall deras liv alldeles för tidigt. Man bör också köpa ekologiska plagg för att skona och bevara jorden som bomullen odlas på, marken slipper lakas ur och förstöras av kemikaler, som också riskerar att läcka ut i närliggande vattendrag. Djurlivet i området slipper dö ut och människorna kan fortsätta leva i närheten av bomullsfälten. "

Sen frågade jag också henne, men varför är ekologiska kläder mycket dyrare än vanligare?
" Visst räcker du fram mer pengar än vanligt när du ska betala för din ekologiska tröja än om man ska betala för en tröja i tradionell bomull. Svaret är egentligen enkelt varför ekologiska kläder ofta är dyrare än vanliga pågrund av att odlingen går långsammare och fabriksarbetarna får lön att leva på och har drägliga arbetsförhållanden"

Ha en trevlig helg!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0